Concert op zaterdag 14 november 2015 in de Sint-Joriskerk met werken van de beide grootmeesters van de Engelse romantiek: Charles Hubert Parry en Charles Villiers Stanford, sleutelfiguren bij het ontstaan van de karakteristieke Engelse muziek in de late 19e eeuw.

Parry & Stanford maakten zich vrij van de loden last van Händel en Mendelssohn en gaven hun nieuw verworven muzikale taal door aan hun vele leerlingen. Die leerlingen kregen na de wereldoorlog van 1914-1918 vooral de aandacht van de Engelse muziekwereld en de modernisten op het Europese continent. En Parry en Stanford kregen het etiket ‘provinciaal’ opgeplakt. Pas de laatste decennia beseft men dat hun muziek op hun eigen verdiensten moet worden beoordeeld: zeker in de muziek voor de menselijke stem, het favoriete instrument van veel Engelse componisten.

Op het programma stonden zowel bekende als minder bekende werken, voor zowel koor a capella als met orgelbegeleiding (door Rien Donkersloot), zoals 'Songs of Farewell', 'I was glad', 'Bring to the Lord' (Parry), 'The Blue Bird', 'Ye choirs of new Jerusalem', 'Magnificat in C' en 'Breastplate' (Stanford).