Het Amersfoortse St. Joris Kamerkoor begon zijn bestaan in 1985 met een groepje enthousiaste koorzangers die een dirigent uit hun midden aanwezen. Nu behoort het tot de vooraanstaande kamerkoren van Amersfoort.

Enkele jaartallen met bijzondere concerten en andere gebeurtenissen.

1985
Enkele liefhebbers van barokmuziek plaatsen een oproep in het Reformatorisch Dagblad. Binnen hun eigen reformatorische kring konden ze geen koor vinden waar ze aan hun muzikale trekken zouden kunnen komen. Ongeveer twintig mensen reageren. Ze gaan repeteren in de Gerfkamer van de Sint-Joriskerk in Amersfoort. De naam van het koor wordt dan ook 'Gerfkamerkoor' en koorlid Marion van Zonneveld de eerste dirigent. In de tien jaar dat ze het koor leidt, vormt ze de groep tot een prima kamerkoor.
Vanaf het eerste concert is voor het koor de tekst een belangrijk onderdeel bij het musiceren. Daarom staan, nog steeds (en indien relevant ook de vertalingen naar het Nederlands), de teksten in het programmaboekje.

1995
Bas Ramselaar valt in als tijdelijk dirigent. Een jaar later volgt hij Marion van Zonneveld op als vaste dirigent.

2000
Het koor repeteert nog steeds in de Gerfkamer, maar de naam ‘Gerfkamerkoor’ blijkt niet onderscheidend genoeg te zijn van het (toenmalige) ‘Gereformeerd Kamerkoor’. De nieuwe naam wordt St. Joris Kamerkoor.

2001
Het St. Joris Kamerkoor geeft drie concerten met muziek van Hendrik Andriessen en diens leerling Albert de Klerk, onder andere in de St. Josephkerk in Haarlem, waar Andriessen en De Klerk zelf tientallen jaren hebben gewerkt. De namen van beide componisten komen daarna nog met grote regelmaat terug in de programma’s van het koor.

2002
In samenwerking met de Raad van Kerken Amersfoort verzorgt het koor een vesperviering in de Sint-Joriskerk, een initiatief van Bas Ramselaar. Datzelfde jaar voert het koor Bachs Johannes Passion uit.

2004
Twee jaar later opnieuw barokmuziek; nu oratoria van Marc Antoine Charpentier, diens leermeester Giacomo Carissimi en Grands Motets van J.Ph. Rameau.

2005
Lustrumviering met een Bachconcert, samen met de ook jubilerende (opgericht in 1970) Bach Cantorij Baarn.

2006
Een hoogstandje met 20e-eeuwse Franse koormuziek van Maurice Duruflé, Darius Milhaud, Olivier Messiaen en Francis Poulenc; muziek die niet vaak door amateurkoren wordt uitgevoerd.

2007
Slotconcert van de NCRV Kerkmuziekdagen, waarin het koor indruk maakt met de uitvoering van Lux aeterna van Morten Lauridsen.

2008
Samen met organist Chris Bragg is het koor te horen in het Orgelpark in Amsterdam in een concert ter herdenking van Kenneth Leighton, in aanwezigheid van diens weduwe.

2009
Bijzondere samenwerking met het AJO Jeugd Symfonie Orkest Provincie Utrecht onder de titel Peer Gynt in het Klooster, met onder andere een uitvoering van de complete toneelmuziek Peer Gynt van Edvard Grieg.

2010
In het jubileumjaar 2010 een concert in de Sint-Joriskerk onder de titel Vespro Veneziano met kerkmuziek van Antonio Vivaldi. Medewerking verlenen Henk van Zonneveld met zijn Barokorkest Cappella Maria Barbara en oud-leden Maarten Engeltjes (altus) en Marjon Strijk (sopraan).

2011
Eerste uitwisseling met het Glasgow Chamber Choir. Concerten in Utrecht, Hoogland, Glasgow en Edinburgh. Het contact blijft hartelijk en de uitwisseling wordt met veel plezier en succes herhaald in 2014 en 2017.

2014
Een programma met louter koormuziek uit de Verenigde Staten, van Charles Ives tot Eric Whitacre.

Dirigent Bas Ramselaar neemt afscheid van het koor.

Tijdens het (besloten) kerstconcert met het Amersfoorts Jeugd Orkest (AJO) op 21 december staat het koor onder leiding van interim-dirigent Boudewijn Jansen.

2017
In januari neemt Wouter Verhage het dirigeerstokje over; eerst op tijdelijke basis en vanaf april als vaste dirigent. Zijn eerste concerten met het koor betreffen de uitwisselingsprojecten met het Glasgow Chamber Choir op 25 en 26 maart in Amersfoort en Hoorn Naar onbekende verten en op 6 en 7 mei in Dunblane en Glasgow (Schotland). Het concert op 25 maart werd georganiseerd in samenwerking met het Amersfoorts Jeugd Orkest (AJO).

In september medewerking aan het Andriessen De Klerk-festival met een concert in de St. Josephkerk en een vesperviering in de Grote of St. Bavokerk.

2018
In april concert The Last Post samen met leerlingen van het Amersfoortse Corderius College in het kader van de herdenking van honderd jaar einde van de Eerste Wereldoorlog.

En in oktober het slotconcert van de Bachdag Amersfoort 2018 met drie feestelijke cantates van Johann Sebastian Bach.

2019
In april wederom een semi-geënsceneerd uitstapje met Dangerous Times: koormuziek uit Tudor-Engeland; verteller is Harry Nijhof.

In november Paradisi Gloria met het Requiem van Maurice Duruflé als belangrijkste werk.

2020
Helaas zonder uitvoeringen vanwege de overbekende reden. Met o.a. tien dagen voor de voorziene data 20 en 21 maart noodgedwongen afblazen van de concerten met het Glasgow Chamber Choir met de Messe in e-moll van Anton Bruckner en koorwerken van Gustav Mahler. Maar deze concerten doen we later zeker alsnog een keer.

2021
Tussen de lockdowns door in oktober en november toch nog drie uitvoeringen: in Harderwijk het concert Music for the millions en in de Sint-Joriskerk de evensong op 31 oktober en ons eigen concert Salve Regina: van gregoriaans tot Pärt.

2022
Zeker niet zonder enig geluk (namelijk met alle 32 uitvoerenden aanwezig) een succesvolle uitvoering van de All-night vigil van Sergej Rachmaninov.

En in alle genoemde jaren natuurlijk een groot aantal vespervieringen en Choral Evensongs in zowel onze thuisbasis Sint-Joriskerk als buiten Amersfoort in bijvoorbeeld Haarlem, Vianen, Harderwijk, Veenendaal en Utrecht.