'Salve Regina' - van gregoriaans tot Pärt- Concert in de Sint-Joriskerk m.m.v. organiste Dorien Schouten.

Na de lange coronastilte mochten we ook weer concerten geven in onze ‘eigen’ Sint-Joriskerk. Het was zwaar om zo lang zonder het samen zingen te moeten leven. Het heeft echter onze passie voor de prachtige composities en de schoonheid van de koorklank alleen maar aangewakkerd. We kunnen niet wachten om dit weer te kunnen delen met u als trouw publiek. Het programma is een eerbetoon aan beroemde hoogtepunten uit de koorliteratuur door de eeuwen heen en bevat stukken die hun plek in de muziekhistorie hebben bewezen.

Wat ons betreft hoort ook Arvo Pärt inmiddels in het rijtje van ‘de grote genieën’ thuis. Zijn invloed op de hedendaagse koormuziek is groot. Inmiddels 86 jaar oud schrijft Pärt als het ware nu geschiedenis. Reden genoeg om dit programma af te sluiten met diens indrukwekkende 'Salve Regina'.

Op het programma stond naast het gregoriaanse 'Salve Regina' en de versie van Arvo Pärt ook de toonzetting van Francis Poulenc. Verder o.a. het 'Ave verum corpus' van zowel William Byrd als Wolfgang Amadeus Mozart, 'Verleih uns Frieden' van Felix Mendelssohn Bartholdy, 'Cantique de Jean Racine' (Gabriël Fauré), 'Locus iste' (Anton Bruckner), 'Lux Aeterna' (Edward Elgar), 'Ubi caritas' (Maurice Duruflé) en als voorproefje voor de uitvoering op 2 april a.s. van de 'All-night Vigil' ('vespers') van Sergej Rachmaninov deel 6 'Bogoroditse Dievo' uit dat monumentale werk. En natuurlijk het 'Abendlied' van Josef Rheinberger (zo ongeveer onze tophit).