In vervolg op de succesvolle uitwisselingen in 2011 en 2014 gaven het St. Joris Kamerkoor en het Glasgow Chamber Choir dit voorjaar weer samen concerten in Nederland en Schotland.

In maart kwam het Glasgow Chamber Choir naar Amersfoort en in mei ging het St. Joris Kamerkoor naar Glasgow. Op 25 maart 2017 gaven beide koren in de Sint-Joriskerk samen een concert met het Amersfoorts Jeugd Orkest. Ook dat was voor het St. Joris Kamerkoor een hernieuwde kennismaking: na de uitvoeringen in 2009 met de complete 'Peer Gynt' van Edvard Grieg en koor- en orkestwerken van Felix Mendelssohn Bartholdy en het recente kerstconcert in Leerhotel Het Klooster op uitnodiging van enkele Amersfoortse bedrijven.

Het was op 25 maart een bijzonder concert. Bijzonder omdat het voor elk van de uitvoerenden een nieuwe ervaring was: de samenwerking van een Amersfoorts en een Schots volwassenenkoor met het jeug­dige AJO. Vanavond vonden jong en oud elkaar al musicerend, op nieuw terrein, op weg naar onbekende verten en dat sloot aan op het programma. In de teksten van Toward the Unknown Region van Ralph Vaughan Williams en Take Him, Earth, for Cherishing van Herbert Howells gaat het over een reis naar een onbekende bestem­ming. Ook muzikaal laten de componisten ons horen dat zij een eigen ontwikkeling doormaken, niet radicaal vernieuwend, maar wel een die zou leiden tot de ty­pische Engelse muziektaal die tegenwoor­dig zo gewaardeerd wordt. Dat was toen niet te voorzien, een onbekende verte.

Met onze drie ensembles werd de spoe­ling voor drie dirigenten als zodanig wat dun. Daarom maakten zij naast hun ge­deelde dirigeerfunctie graag van de gele­genheid gebruik om hun andere professie uit te oefenen in de stukken waarbij zij zelf niet op de bok stonden: Rolf Buijs bij de alt­violen, Wouter Verhage bij de bassen in het koor en Michael Bawtree als organist op het Naber-orgel.

Het programma was:

- Franz Liszt (1811-1886):

uit: oratorium 'Christus': Pater noster (1871), koor a capella

- Charles Hubert Parry (1848-1918):

Blest pair of Sirens (1887), koor en orkest/orgel

- Maurice Ravel (1875-1937):

Rapsodie Espagnole (1907), orkest

- Herbert Howells (1892-1983):

Take him, earth, for cherishing (1963), koor a capella

- Johan Wagenaar (1862-1941):

Saul en David (1906), opus 24, orkest

- Ralph Vaughan Williams (1872-1958):