Concert op 15 november 2014 in de St. Franciscus Xaveriuskerk te Amersfoort met 20e en 21e eeuwse koormuziek uit de Verenigde Staten
Dragende delen van het programma waren Four Motets van Aaron Copland en Agnus Dei en God’s Grandeur van Samuel Barber. Daarnaast werden werken uitgevoerd van o.a. Charles Ives, Leonard Bernstein, Eric Whitacre, Morten Lauridsen en Paul Chihara.
Aaron Copland – Four Motets
De muziek in de VS werd in de 19e eeuw vooral beïnvloed vanuit Duitsland, waar veel Amerikaanse musici hun opleiding volgden. Aaron Copland echter wilde, enkele jaren na het einde van de eerste wereldoorlog, wel naar Europa, maar niet naar de voormalige vijand Duitsland. Hij nam in 1920 in Parijs les bij de beroemde pedagoge Nadia Boulanger. Copland bleef, ondanks zijn Europese opleiding, in zijn composities ‘an American hero’. Zijn Four Motets zijn geschreven in 1921 tijdens zijn studie bij Boulanger.
Samuel Barber – Agnus Dei en God’s Grandeur
Anders dan Aron Copland kreeg Samuel Barber zijn opleiding uitsluitend in de VS. Terwijl Copland putte uit het Amerikaanse erfgoed bleef hij trouw aan de vertrouwde oude muzikale vormen als symfonie en concerto. De kern van zijn muziek ligt in de spanning tussen emotionele warmte en zelfbeheersing. Zoals in zijn Agnus Dei (1967), gebaseerd op het bekende Adagio for strings (1938). Zijn vindingrijke achtstemmige toonzetting van Gerard Manley Hopkins’ sonnet ‘God’s Grandeur’ (1938) bezit een stralende intensiteit en verbeeldingskracht.
Latere en vroegere ontwikkelingen
Copland’s muziek werd in zijn latere leven minder ‘typisch Amerikaans’. In de internationale moderne stijl was de nationaliteit van de componisten niet meer hoorbaar. Sinds de jaren ’90 is in de VS echter opnieuw muziek geschreven die je ‘typisch Amerikaans’ zou kunnen noemen. Muziek die zich niets aantrekt van grenzen tussen genres. Van de nieuwe generatie componisten stonden werken op het programma van onder anderen Eric Whitacre, Morten Lauridsen en Paul Chihara.
Een componist die hen voorging in het doorbreken van genres was Leonard Bernstein, van wie delen uit zijn Mass (1971) klonken. Op het programma kon daarnaast natuurlijk niet de naam ontbreken van de nestor van de 20e-eeuwse Amerikaanse muziek, Charles Ives. Van hem werd Psalm 67 uitgevoerd, geschreven in 1894/98 voor twee vierstemmige koren in bitonale zetting: de koren zingen relatief eenvoudige harmonieën, gebaseerd op verschillende toonsoorten.